top of page

EVIR-bloggen

Bærekraftpolicyer og -rapporteringskrav fra EU i endring

Forfatterens bilde: Irene Ytterdal-LarsenIrene Ytterdal-Larsen




Nytt forslag til forenkling av bærekraftpolicyer og -rapportering fra EU (Omnibus)

Som vi har ventet på har EU-kommisjonen i dag publisert en pakke med forslag til forenklinger av bærekraftpolicyer og –rapportering. Endringene er forholdvis store, så dette må du få med deg om du i det daglige jobber med bærekraft og påvirkes av EU`s reguleringer. Her er hovedpunktene (oppsummert av bærekraft-partnerne EVIR AS, Valiverde AS og Blandan Infotech):


Mer effektiv og tilgjengelig bærekraftrapportering

  • Ca. 80 % av selskapene fjernes fra CSRD-rammeverket, og rapporteringskravene vil kun gjelde de største selskapene som har størst påvirkning på mennesker og miljø.

  • De sektorspesifikke kravene fjernes.

  • Selskaper som allerede er omfattet av CSRD, og som skal rapportere i 2026/-27 får to ekstra år (til 2028) på å tilpasse seg rapporteringskravene.

  • Byrden av EU-taksonomiens rapporteringskrav reduseres, og kravene begrenses til de største selskapene, samtidig som frivillig rapportering for andre store selskaper fortsatt er mulig.

  • Mulighet for å rapportere aktiviteter som delvis er i samsvar med EU-taksonomien, for å muliggjøre en gradvis miljøovergang.

  • De mest komplekse kriteriene for forurensning og kjemikaliehåndtering gjøres med håndterbart.

 

Forenkling av Due Diligence for å støtte ansvarlig næringsliv

  • Kravene for bærekraftig Due Diligence forenkles, og vil kun gjelde direkte forretningspartnere.

  • Hyppigheten av vurderinger reduseres fra årlig til hvert femte år, med mulighet for ekstra vurderinger ved behov.

  • For små og mellomstore selskaper reduseres mengden informasjon som kreves fra leverandører i verdikjeden.

  • EUs sivile erstatningskrav fjernes, men ofrenes rett til full erstatning for skader beholdes.

  • Selskaper får ett ekstra år (til 2028) på å tilpasse seg de nye kravene, mens retningslinjene for bærekraftig due diligence vil bli vedtatt i 2026.

  • Det er klare forenklinger på vei som vil påvirke hvordan bærekraftsrapportering og due diligence håndteres fremover. Dette gir både større selskaper og mindre aktører bedre forutsetninger for å etterleve de nye reglene, samtidig som byrdene reduseres.

 

Forenkling av CBAM-forordningen (Carbon Border Adjustment Mechanism)

Formålet med CBAM-forordningen er å hindre “karbonlekkasjer” og å stimulere andre land til å også redusere sine utslipp – det betyr i praksis at varer som importeres og dermed er produsert utenfor EU får en karbonpris slik at det ikke blir lønnsomt å flytte “skitten” produksjon ut av EU.

  • Små importører (SMB´er og privatpersoner) får unntak fra CBAM-forpliktelser. Det introduseres en grenseverdi på 50 tonn / importør og dermed anslås det at man eliminerer CBAM-forpliktelsene til ca. 180 000 importører, eller 90%.

  • Reglene for bedrifter som fremdeles må overholde CBAM-forpliktelsene forenkles.

  • Styrking av reglene for å unngå at importører prøver å omgå CBAM-forpliktelsene.

  • Forenklingen kommer forut for en utvidelse av CBAM til andre  ETS-sektorer, dvs sektorer som anses å ha en spesiell risiko for karbonlekkasje, nedstrøms varer og fulgt opp av et nytt lovforslag om scope-utvidelsen som kommer tidlig 2026.


Økt investeringskapasitet og forenkling av investeringsprogrammer

EU forenkler og optimaliserer bruken av flere investeringsprogrammer, inkludert InvestEU, EFSI og tidligere finansielle instrumenter.

  • InvestEU, som er EUs største risikodelingsinstrument, spiller en nøkkelrolle i å fjerne finansielle barrierer og fremme investeringer innen konkurranseevne, forskning, innovasjon, dekarbonisering og miljømessig bærekraft. For øyeblikket går nesten 45 % av InvestEU-midlene til klimaformål.

  • Endringene vil øke EUs investeringskapasitet ved å bruke avkastning fra tidligere investeringer og optimalisere bruken av tilgjengelige midler, noe som forventes å tilgjengeliggjøre rundt €50 milliarder i ekstra offentlige og private investeringer.

  • Forenklede prosedyrer vil gjøre det lettere for medlemsland å bidra til programmet og støtte egne virksomheter, samtidig som private investeringer mobiliseres.

  • Reduserte administrative krav for samarbeidspartnere, finansielle mellommenn og sluttmottakere, spesielt små og mellomstore bedrifter (SMB). Forenklingstiltakene forventes å gi en samlet besparelse på €350 millioner i administrasjonskostnader.

 

Neste steg for forslaget 

Dette forslaget (det er viktig å huske at dette ikke er vedtatt enda) vil bli sendt til EU-parlamentet og EU-rådet for en vurdering, og de foreslåtte endringene i CSRD, CSDDD og CBAM vil få juridisk effekt når alle lovgiverne i EU er blitt enige. Forslaget skal også gjennom en høringsrunde med offentlige tilsvar.

 
 
 

Comentarios


bottom of page